Tuesday, May 15, 2012

Fairy Stone State Park, VA - Stuart's Knob


ABOUT THE PARK:
Fairy Stone State Park - Virginia Department of Conservation and Recreation

DIRECTIONS:
GPS Coordinates 36.798622, -80.116830

View Larger Map

TRAIL MAP:
Fairy Stone State Park Trail Guide - Virginia State Parks 

HIKE DISTANCE:  4.4 miles

PEAK BAGGING:
Stuart's Knob - Peakery.com

THE HIKE:
Before leaving for the hike, a visitor at the cabin.  Pictures are blurry because they were taken through the screen of the enclosed porch.  This is a Northern Flicker.
Same bird, different angle.
At the trail head, an adult male Common Whitetail dragonfly.
The Stuart's Knob trails pass several old mines.
There were several huge blowdowns from the storms the day before.
Beach Overlook
The red-blazed Lower Stuart's Knob Trail.
Bull Mountain Overlook on the Lower Stuart's Knob Trail
The blue-blazed Whiskey Run Trail
I heard chainsaws while hiking and could not believe the trails were already being cleared by the park staff.  Sure enough, we ran right into them on the job.  Thanks guys!
The blowdown from the beginning of the hike as we were finishing.

HIKE SUMMARY:
[0.00]    Take trail to right of kiosk at benches; after a few steps turn left on the yellow trail
[0.15]    Turn left on yellow-blazed Iron Mine Trail; pass mine on right as trail veers left
[0.35]    Make sharp right turn on yellow Iron Mine Trail when blue-blazed Whiskey Run Trail goes straight at Beach Overlook
[0.40]    Side trail on right to bench
[0.45]    Turn left on orange-blazed Upper Stuart's Knob Trail
[0.65]    Turn left on red-blazed Lower Stuart's Knob Trail
[0.75]    Turn left on side trail to Bull Mountain Overlook
[0.80]    Bull Mountain Overlook; retrace
[0.85]    Back at intersection, keep straight/left on red-blazed Lower Stuart's Knob Trail
[1.10]    Turn right on yellow-blazed Iron Mine Trail
[1.25]    Keep left on yellow Iron Mine Trail when orange-blazed Upper Stuart's Knob Trail goes right
[1.35]    At beach overlook turn right on blue-blazed Whiskey Run Trail when yellow Iron Mine goes left
[1.70]    Old rock quarry on left
[2.35]    Mine on right
[2.80]    At T-intersection turn right on yellow-blazed Iron Mine Trail
[2.85]    Turn left on Iron Mine Spur Trail when yellow continues straight
[2.95]    Mine at end of spur trail; retrace
[3.05]    Back at yellow Iron Mine trail turn left
[3.35]    Turn right on orange-blazed Upper Stuart's Knob Trail
[3.55]    Keep left on orange Upper Stuart's Knob Trail when red-blazed Lower Stuart's Knob Trail goes right
[3.80]    Left on orange Upper Stuart's Knob Trail when red Lower Stuart's Knob Trail goes right
[4.00]    Right on yellow-blazed Iron Mine Trail
[4.05]    Side trail on left to bench, keep straight
[4.10]    Beach overlook; turn left on yellow Iron Mine Trail when blue-blazed Whiskey Run Trail goes right
[4.30]    Yellow trail veers right with mine on left, after few steps turn left to parking when yellow continues straight
[4.40]    Back at parking lot

No comments:

Post a Comment